Nejste spokojení se současnou účetní firmou a chcete změnu? Není to žádný problém, problém je třeba řešit hned a nečekat, škody a důsledky by mohly být katastrofální! Za vedení účetnictví je již ze zákona odpovědný přímo statutární orgán společnosti či sám živnostník, a tak je třeba mít v účetní plnou důvěru a naopak. Klienti se často obávají, že se účetní dotknou, předání nebude probíhat v pořádku či nebudou předány kompletní sestavy a podobně.
Nejdříve ze všeho je třeba si zanalyzovat, co vlastně od nové účetní společnosti požadujete, resp. v čem by se měla služba lišit od té, se kterou nejste spokojeni. Dalším krokem je pak kontaktování několika vybraných nebo doporučených účetních firem a domluvit si s nimi nezávaznou schůzku. Určitě je vhodné mít na paměti jednotlivé oblasti, jak si představujete, že bude případná budoucí spolupráce probíhat a zda je daná firma splňuje. Není třeba se spokojit s málem, peníze vynaložené za tuto službu se Vám vrátí v podobě klidného spaní.
Pokud absolvujete výše uvedené kroky a vyberete si novou společnost, je třeba včas a písemně vypovědět smlouvu stávající účetní společnosti. Výpovědní doba je v každé smlouvě sjednána různě, v případě nedodržení dané lhůty je stávající účetní společnosti umožněno fakturovat i za období, které již fakticky nezpracovávala, právně je to v pořádku, morálně a eticky už nikoli. Vždy je třeba se při přechodu účetních domluvit, které věci, mzdy či podklady k přiznání budou zpracovány ještě původní účetní společnosti a které již bude dělat nová společnost. Nejlepší variantou je možnost propojit stávající i novou účetní společnost, ne vždy je ale tato možnost proveditelná. Další nezbytností je případná výpověď plné moci u jednotlivých institucí, jestliže byla stávající společnosti udělena.
Dalším krokem je převzetí účetních dokladů od stávající účetní společnosti. Vždy je nezbytností, aby byl písemně sepsán předávací protokol obsahující veškeré předané doklady, tj. včetně dokladů z minulých let i případných záloh. Nejlepší variantou je předání jednotlivých sestav i v elektronické podobě, pokud to z nějakého důvodu není možné, je třeba mít na paměti, že v případě případné kontroly ze strany finančního úřadu, správy sociálního pojištění či ze strany zdravotní pojišťovny je třeba mít veškeré sestavy.
S novou účetní společností je třeba domluvit, od kterého data budou veškeré účetní doklady předávány již jí, které účetní sestavy jí budou předány a které již mohou být archivovány. Nejlepší datum, od kterého je nejlepší změnit účetní, je vždy od 1.1., nicméně ne vždy má klient tuto možnost. a tak se dostáváme opět na začátek, každopádně je nejlepší překonat své obavy z nepříjemností a najít novou účetní, která splní Vaše představy.